Järfällas Lucia -98

Idag är det lucia, jag som älskar just den högtiden flög upp ur sängen för att få se ett stämningsfullt luciatåg.

Inte ett tåg så långt ögat når och besvikelsen infinner sig. Då ser jag plötsligt att man kan vara sin egen lucia och skänka 10 kronor till välgörenhet!

Perfekt tänker jag och laddar in mitt eget nylle.

Året var -98 och jag blev utvald av min skola att tävla i att bli Järfällas lucia. Det var en otroligt rolig tid innan den som raggat flest röster skulle utses. Vi fick lära oss självförsvar, stå på scenen och svara på en massa frågor och göra en massa roligt som jag nu har glömt bort. Så kul var det..

När luciadagen kom var jag sjuk, jag hade fått streptokocker i mitt öga och såg ut som quasimodo på ett ungefär.

Helst av allt ville jag bara gå hem och dra täcket över huvudet faktiskt. Men min kusin var med mig och kämpade för brinnande livet med att få mig att se lite normal ut.

Jag som inte heller övat på den två sidor långa dikten var ju säker på att jag inte skulle vinna.

Så kom stunden då konferenciern öppnade kuvertet.. Jag som stod precis bakom henne såg att det var mitt namn som stod där höll på att svimma innan hon ens läst det.

Det var ju mig alla hade röstat på!

Så var det dax för Järfällas lucia -98 att läsa upp dikten.. Jag kan ju säga att det var en väldans tur att jag helt plötsligt hade någon form av bildminne, för jag kunde hela texten. Den bara flög ur min mun alltså, eller jag vet ju inte om det jag sa var rätt. Men ingen sa något efter så jag antar det.

Det blev en fantastiskt rolig dag med några brännskador i pannan efter att ljusen som var sneda pga att dom satt kronan fel rann ner i mitt nylle. Jag var nu alltså quasimodo med sned krona.

I brist på bild från det ögonblicket bjuder jag på en annan. 

Ha en fin lucia hörrni, och god morgon på er❤️⬇️




Kommentarer
Postat av: Sandra

Minns det som om det var igår ❤🎄
Min syster, Järfällas Lucia, vilken otrolig känsla av stolthet!

Svar: 😘👏
Handla först, tänk sen = Linda

2015-12-13 @ 08:43:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0