Är jag hemlös?

Det här med människor och olika öden är något jag är otroligt facinerad av. Den senaste tiden har jag mött en hel del spännande personer, så även idag.


Efter kvinnan imorse så stötte jag på en man utanför jobbet. Vi började prata och han berättade att han va hemlös.

Jag började såklart fråga ut honom och vi stod en stund och pratade.

Han hette Hannu och var från Finland. Han har varit hemlös sen -98 och bor nu under en bro. Jag frågade om han fryser nu när det är så kallt och han svarade att han inte gör det. Han sa att allt handlar om att vänja kroppen att tåla kylan och sa att han var glad att han har en bro att ligga under. Kommunen hade tagit bort hans tält så bron är hans räddning just nu.

Hannu var en mycket trevlig man som nu väntar på att han ska få sin sjukpeng/pension så han lättare kan få lägenhet.

Jag berättade att jag bor med mina tre barn hos min bror. Då började han skratta. Han och jag hade ju en sak gemensamt, vi var båda hemlösa..

Jag ligger nu i mitt varma bad och tänker på honom, vad gör han nu?

Att jag också är hemlös är något jag inte ens haft en tanke på innan Hannu konstaterade detta.

Vad är det att vara hemlös? Är det att bo ute eller är det som för mig, att man bor någonstans hos någon dit man "tvingats"att flytta?  Är det så att jag haft turen att ha ett väldigt bra skyddsnät att falla på så jag slapp hamna på gatan?

Jag känner mig inte hemlös men är jag det?  Vad är det som ska ingå i ett hem för att det ska få kallas ett hem..

Detta ska jag fundera på ett tag.

Sov gott hörrni❤️

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0